In 5 stappen jouw WHY uitgewerkt in een heldere boodschap

Een lange tijd probeerde ik te ondernemen vanuit mijn hoofd. 

Best gek eigenlijk, voor zo’n gevoelsmens als ik. 

Ik volgde de ene na de andere cursus om mijn bereik, leads, verkoop en volgers te vergroten. Ik ‘deed’ andermans succesformule. 

En weet je …., dat werkt dus voor geen meter. 

Als jij niet met elke vezel in je lijf voelt dat het klopt, niet 100% staat voor wat je doet, deelt en verkoopt – dan wordt het nooit een succes. 

Ik dompelde mij helemaal onder in alle marketing-, en sales technieken en ging aan de slag met de gouden eieren van verschillende businesscoaches, in de hoop dat mijn praktijk een succes zou worden.  

Niets was minder waar. Ik voelde het niet. 

Tot ik op een dag op mijn bedrand zat en mijzelf afvroeg: “Suus, wat ga je doen als je een hele dag vrij bent, zonder kinderen, man, huishouden en je mag doen wat je wilt?” 

Het eerst wat in mij opkwam was: schrijven! In mijn joggingpak op de bank en mijn laptop op schoot, met een lekker bakje koffie, ben ik de meest gelukkige vrouw op deze planeet!  Bam! 

Dat was toch een heel ander verlangen dan wat ik op dat moment deed. Ik was energetisch therapeut met een praktijk, maar van een riedeltje schrijven gaat mijn hart in de fik!

Als jij niet met elke vezel in je lijf voelt dat het klopt, niet 100% staat voor wat je doet, deelt en verkoopt – dan wordt je bedrijf nooit een succes. 

Wat het verschil maakt? 

Weten wat jij hier te doen hebt. Waarom jouw bedrijf bestaat en wat jouw unieke waarde is.

In deze blog zoeken we uit wat jouw WHY is  boodschap is en hoe je dit verwoord in een heldere boodschap. 

 

Opdracht #1 Kies uit!

 

Wat zijn jouw kernwaarden? 

Kies jou 5 meest belangrijke kernwaarden.  

Wees een beetje streng voor jezelf.

De lijst met kernwaarden vind je hier

Opdracht #2 – Daarom zijn dit jouw waarden

 

Wat vind je echt belangrijk? Is het respect of persoonlijke groei? Rechtvaardigheid, vrijheid of plezier?

Waarom zijn dit jou waarden? Schrijf uit per waarde wat ze voor jou persoonlijk betekenen. 

Opdracht #3 – Jouw waarom

 

Waarom doe je wat je doet? 

Wat vind je echt belangrijk en waarom? Graaf dieper dan alleen “Ik vind het leuk om mensen te helpen.” Neem de tijd om geconcentreerd te schrijven. Hoe meer je schrijft, hoe meer inzichten je zult krijgen.

Dit is geen test, en er zijn geen goede of foute antwoorden. Laat je niet afleiden door twijfels of onzekerheden. Kijk opnieuw naar jouw waarden en schrijf op waar jij echt aan wil bijdragen, met deze waarden in gedachten.

Vragen die je helpen om tot dit antwoord te komen zijn:

  • Waarom zijn deze waarden zo belangrijk voor jou? 

  • Waar kun jij echt boos en gefrustreerd van worden? Iets dat indruist tegen jouw waarden. Iets waar je het liefst verandering in zou willen brengen!

  • Wanneer je 20 jaar vooruit kijkt, welk resultaat of welke bijdrage zou je trots over willen kunnen vertellen tegen je (klein)kinderen? 

Word je al nerveus? Top, dat zit je op de goede weg!

Opdracht #4 Jouw HOE? 

 

Tijd om te dromen. Hoe ziet jouw ideale wereld eruit als het probleem is opgelost waar jij je zo aan ergert?

  • Hoe ziet jouw bedrijf eruit wanneer jouw waarden en jouw waarom centraal staan? Wat zie je voor je?
  • Hoe voelen jouw klanten zich wanneer jouw ideale visie (plaatje) is gerealiseerd?
  • Laat twijfels en beperkingen achterwege terwijl je schrijft. Schets zo concreet mogelijk jouw ideale wereld, bedrijf en klanten, met jouw waarden en waarom als kern.

Ga opnieuw lekker schrijven en gedachten: ‘dat kan nooit, of dit gaat nooit gebeuren’ mag je achterwege laten. 

Geef een zo concreet mogelijk beeld van jouw bedrijf, jouw directe omgeving en jouw ideale wereld wanneer jouw waarden en jouw waarom handelt.  

Opdracht #5 Jouw WHY Boodschap 

 

Je WHY Boodschap is bijna klaar! Dit is jouw doel, datgene waar je elke dag voor wilt werken, wat je ziel raakt en waar je blij van wordt omdat je er zo gepassioneerd over bent.

Nu ben je klaar om deze boodschap te delen met jouw publiek, om mensen te inspireren en te activeren voor positieve verandering.

Opdracht #6 – Jouw WHY Boodschap compleet

Nu gaan we jouw boodschap samenstellen.

  1. Kijk naar jouw waarden en noteer de woorden die echt de kern van jouw waarom vormen.

  2. Kun je jouw waarom in slechts 120 tekens of ongeveer 12 woorden samenvatten?

  3. Kun je ook jouw hoe zo kort en krachtig mogelijk beschrijven? Schets hoe jouw ideale wereld eruitziet in slechts één alinea.

1, 2, 3, Jouw WHY Boodschap compleet, let’s go!